-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:18489 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

1- من دچار وسواس در امور زندگي كه اساسي ترين آن ها طهارت كردن و غسل كردن مي باشد مبتلا هستم (زمان زيادي را صرف طهارت كردن و غسل كردن مي نمايم كه خودم واقعا رنج مي برم) حال از شما خواستارم در بهبود اين عيوب مرا راهنمايي و مدد فرماييد؟ ( در مورد بعضي مسائل بنا بر احتياط واجب از آيه الله خامنه اي تقليد مي كنم مثل غسل كردن و ...)
سرور گراميم: شما عمل استبراء را كه عمل مستحب است انجام بدهيد و عمل استبراء اين است كه مردها بعد از بيرون آمدن بول آنجام مي دهند و آن داراي اقسامي است و يك قسم آن مطابق احتياط است به اين صورت مي باشد كه بعد از قطع شدن بول، اگر مخرج غائط نجس شده، اول آن را تطهير كنند، بعد سه دفعه با انگشت ميانه دست چپ از مخرج غائط تا بيخ آلت بكشند و بعد شست را روي آلت و انگشت پهلوي شست را زير آن بگذارند و سه مرتبه تا ختنه گاه بكشند و پس از آن سه مرتبه سر آلت را فشار دهند. اگر آب قليل است دو مرتبه و اگر آب كر است مثل آب شير يك مرتبه كفايت مي كند. ديگر ادامه ندهيد چون مابقي وسوسه شيطان است. توضيح المسائل آيه الله بهجت صفحات 21 و 6ـ35 مسئله استبراء و 152 و 160.
امام راحل در استفتاءآت مي فرمايند:
اگر وسوسه است اعتناء نكنيد. ص28، مسئله15
اين مربوط به تطهير ولي بحث غسل:
غسل به دو طريق ترتيبي و ارتماسي انجام مي شود.
در غسل ترتيبي طهارت بدن شرط نيست و در ضمن غسل مي شود عين نجاست را برطرف كرد.: اول سر و گردن نيت مي كنيد، بعد طرف راست بدن نيت مي كنيد، بعد طرف چپ بدن را نيت مي كنيد. بيشتر از اين ادامه دادن وسوسه است و نبايد به آن اعتناء كرد. توضيح المسائل صفحات 74ـ76 مسائل 363 و 371.
در غسل ارتماسي: طهارت بدن شرط است، يعني اول بايد تمام بدن پاك باشد؛ در غسل ارتماسي اگر به نيت غسل ارتماسي به تدريج در آب فرو رود تا تمام بدن زير آب رود غسل او صحيح است، احتياط آن است كه از اول فرو رفتن در آب نيت غسل كردن را داشته باشد به آنچه غسل ارتماسي با آن محقق و تمام مي شود و اظهر كفايت نيت در حال فرورفتن مجموع بدن در آب است. توضيح المسائل، صفحات 75ـ76 مسائل 368ـ371.
در مسئله احتياط واجب حضرت آيه الله بهجت مي تواند به فتواي صريح مقام معظم رهبري عمل نمائيد. اگر شما حضرت آيه الله بهجت را اعلم از مقام معظم رهبري مي دانيد بايد در همه مسائل از ايشان تقليد نمائيد مگر در جايي كه احتياط واجب دارد. ولي اگر شما مقام معظم رهبري حضرت آيه الله خامنه اي را اعلم مي دانيد معني ندارد كه فقط در موارد احتياط واجب تقليد نمائيد، بلكه بايد در تمام مسائل از مقام معظم رهبري تقليد بنمائيد و فقط در مسائل احتياط واجب ايشان از بقيه مراجع كه فتواي صريح داده اند تقليد بنمائيد.
(خلاصه جواب: در احتياط واجب اشكالي و مانعي ندارد كه از مقام معظم رهبري تقليد بنمائيد)
ولي اگر دو مرجع از هر جهت مساوي هستند، در صورت مساوي بودن دو مجتهد، جايز است انسان در مسائلي كه ارتباطي با هم ندارند، بعضي مسائل را از يكي و بعضي ديگر را از مجتهد ديگر تقليد نمايد. توضيح المسائل ص1ـ8 مسئله 5ـ9.
اگر اعمال آنان موافق احتياط يا مطابق با واقع يا با نظر مجتهدي باشد كه وظيفه دارند از او تقليد كنند محكوم به صحت است.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.